Leva som man lär

Många skulle nog uppleva ditt inlägg i jämnställdhetsdebatten rätt provocerande, men jag tror du har rätt. Tidigare generationer verkar vara väldigt låsta i "män måste ge oss mer plats"-tänkande. Snacka om att tillskriva sig själv offer-rollen. Men som du säger, senare generationer ser inte sig själva så.

Okej, en anekdot. Jag besökte alla partiers valstugor inför senaste riksdagsvalet. I Feministiskt Initiativs tält mötte jag en minst sagt virrig representant. Efter att ha ställt några frågor om partiet kom vi in på huruvida de var för eller mot Stockholm stads trängselavgifter och svaret jag fick är för bra för att vara sant:

"Ehh... jo jag är nog för trängselskatter, jomen det är vi, feministiskt initiativ stödjer förslaget ...jo, och jag cyklar ändå helst, fast jag inte just nu för jag har fått punktering och min man har inte hunnit laga det än."

Könsroller de la Tradition. Vad gör hon när han lagar däcket... tar hand om barnen, syr kläder och lagar mat? :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0